آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی بر حسب ظاهر

طبقه بندی گیاهان آپارتمانی را برحسب شکل ظاهری و نوع استفاده آنها و صفات مشترکی که دارند به ۸ گروه تقسیم می کنند.

۱. گیاهان برگی

این گروه از گیاهان که دارای برگهای کشیده وبلند علفی دارند، بندرت برای تزیین داخل آپارتمان بکار میروند از جمله ی آنها کوروس، پیوپوگن، اسکیرپوس می باشد.فقط گیاهان علفی برگ پهن بیشتر مورد استفاده در آپارتمان قرار می گیرد و گیاهان کم توقع و مقاومیهستند. از آن جمله: کلروفیتوم، بی لبرژیا، نوتاس، والوتا، تیلاندسیا.

2. گیاهان بوته ای

این دسته شامل بسیاری از گیاهان برگی میشود که به شکل کپه ای و یا بلند و توپر پرورش می یابند. بطور معمولی تعدادی شاخه از خاک خارج شده و گیاه پر پشتی را با برگ های رونده ایجاد می نماید. این شاخه ها ممکن است کوتاه و متراکم باشد، مانند: پپرومیا و یا بلند و بوته ای باشد مانند:ائو کوبا لازمست شاخه های اضافی گیاه را مرتبا هرسی نمود. از جمله گیاهان بوته ای اکمه، بگونیارکس، کلئوس، مارانتا، پیله آ.

3. گیاهان پایه بلند

این گیاهان دارای ساقه ی خشبی و محکم که ارتفاع آنها با توجه به آب و هوای منطقه از یک متر تا چندین می باشد.

 ۴. گیاهان ستونی

کاکتوسها و گیاهان گوشتی از این گروه هستند. مهمترین آنها سروئوس پروویانوس هوارتیاراین وارتی ئی، کلینیا ارتی کولاتا، نوتوکاکتوس می باشد. گیاهان درختی نیز در این گروه قرار دارند وشاخه های فرعی آنها از یک نقطه مرکزی تقسیم شده و برگهای آنها روی شاخه های فرعی ظاهر  می شوند. این گیاهان را برای تزیین سالن های بزرگ و نمایشگاهها، سالنهای کنفرانس بکار میبرند. مهمترین آنها  افلاندرا، کودیائوم فیکوس بنجامین فیکوس الستیکا، لائوروسی میباشد. پالم کاذب نیز در این گروه قرار دارد و دارای ساقه های بلندی است که برگ های بلند و پهن آن را پوشانده و بتدریج برگها می ریزد و برگهای انتهایی از یک مرکز پخش می شود و گیاه به شکل پالم در می آید. از آن جمله: بی اوکارنیا، دیفن باخیا، دراسنا، پاندانوس،یوکا می باشد.

پرورش گیاه آفلاندرا

۵. گیاهان بالا رونده

گیاهان بالارونده بوسیله ی حائلی به طرف بالا صعود می کنند و ممکن است آنها را به قاب یا چهار چوب و کمانی تکیه داد و بتدریج تمام قاب یا دریچه را می پوشاند. از جمله این گیاهان دیپ لادنیا، پاسیفلورا، فیلوندرون هااستاتوم، استفانوتیس است. گیاهان بالارونده و آویزان که هم به وسیله ی حائلی به طرف بالا کشیده می شوند و هم میتوان شاخه های آنرا از سبد آویزان نمود و بهتر است سرشاخه های جوان را حذف نمود تا شاخه ها پر پشت و متراکم گردد. گیاهانی که در این دسته قرار دارند، عبارتند از فیکوس پومیلا هدرا، فیلودندرون، اسکاندسی، سیندا پسوسی می باشد.

6. گیاهان آویز

شاخه این دسته از گیاهان همیشه به طرف پایین آویزان است و با آنکه روی زمین خزیده و ریشه ی نابجا تولید می کند، ولی رشد آنها در گلدانهای آویزان بهتر است بخصوص آنهایی که دارای گل می باشند، زیبایی خاصی به محیط خود می بخشند. از جمله این گیاهان بگونیا پندولا، کامپانولا ایزوفیلا، کالومنا ، فیتونیا، هلکسین،نرترا، سدوم مرگانیانوم، کاکتوس.

شرایط نگهداری و پرورش سدوم مورگانیانوم یا دم الاغ + آفات

۷. گیاهان گلسرخی

این گروه از گیاهان دارای شاخ و برگ و گل متراکم، به شکل یک کاسه وارونه روی گلدان ایجاد نموده واغلب آنها از گیاهان پاکوتاه بوده و بهتر است در یک مجموعه همراه با سایر گلدانهای بوته ای ورونده در ردیف جلو قرار گیرد. از جمله این گیاهان بنفشه آفریقایی، گلوکسینا و پریمولا می باشد.

۸- گیاهان کروی

این گیاهان به شکل کروی، فاقد برگ وساقه بوده و گلی در انتهای قسمت کروی نمایان می باشد و اغلب گیاهان این گروه از خانواده کاکتوسها هستند و سطح کره ممکن است. از مژه های نرم و یا خارهای زبری پوشیده شده است. از انواع گیاهان این گروه استروفیتوم، اکینو کاکتوس ، کروزونئی ، فرو کاکتوس ، مامیلاریا ،پارودیا ، ربوتیامینی، سکولا می باشد.

اچینو گروزونی
  • reza parvin
  • اردیبهشت 20, 1398
  • 867 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!