تصویر گل فیلودندرون در گلدان

نام این گل از ترکیب کلمات یونانی Philo  ( عشق ) و Dendron  ( درخت ) تشکیل شده. فیلودندورن به دلیل نگهداری آسان و رشد سریع آن از محبوب ترین گیاهان خانگی بشمار می رود.

فیلودندرون برگ انجیری ، در واقع نوعی بالارونده محسوب می شود که در جنگل های بارانی برزیل به خوبی رشد میکند. از آنجا که این گیاه تمایل زیادی به رشد دارد، به فضای مناسبی را می طلبد. این گیاه می تواند تا چند متر هم رشد کند اما طول آن در بعضی موارد تا دو برابر ارتفاع آن فضا اشغال می کند.

بررسی اجمالی فیلودندرون

حدودا 400 گونه از این گیاه که عضوی از خانواده آراسیاست، شناخته شده. فیلودندرون عموما در دو نوع رونده (بالارونده) و غیر رونده گروه بندی می شوند. فیلودندرون برگ انجیری گزینه مناسبی برای قراردادن و استفاده در داربست های گیاهکاری و گلدان های آویزی به شمار می رود. این گیاه زیبا و دل انگیز در محیط بومی خود به خوبی رشد می کند و فضای بی نظیری را در محیط خود به وجود می آورد.

فیلودندرون به عنوان یک گیاه مناطق گرمسیری، به تصفیه و پاک سازی هوا کمک زیادی می کند. هم چنین برای اثر بخشی بیشتر این ویژگی بهتر است آنها را با فاصله در کنار هم قرار بدهید.گاهی ممکن است فیلودندرون را با گیاه ( پتوس ) اشتباه بگیرید. اما تفاوت های آشکاری بین برگ هایشان وجود دارد. شکل و اندازه آنها تقریبا یکسان است ولی در پتوس ها لکه های زرد یا سفید مشاهده می شود.

انواع فیلودندرون

خانواده فیلودندرون ها بزرگ و متنوع است و گونه هایی زیادی را در رنگ و اندازه های مختلف، شامل می شود. در این مقاله تعدادی از محبوبترین هایشان را معرفی می کنیم:

فیلودندرون برگ انجیری

این گیاه به دلیل ریشه های هوایی و بالارونده طناب مانند آن ، نام برگ انجیری روی آن گذاشته شده است. یکی از دلایل محبوبیت آن،برگ های پهن و قلبی شکل آن است و هم چنین بریدگی های عمیق آن را از لحاظ ظاهری با دیگر گیاهان آپارتمانی متفاوت کرده است.

فیلودندرون برگ قلبی

نوع دیگری از فیلودندرون ها که از دسته بالارونده ها محسوب می شوند که برگ های سبز پر رنگ و قلبی شکل دارند،که معمولا تا حدود 1.5 متر رشد می کنند. این گیاه در برابر نور کم و ناکافی اسقامت خوبی دارد و به دلیل نگهداری نه چندان سخت آن، یکی از مقاوم ترین گیاهان برای نگداری در فضای بسته و داخلی است.

گل فیلودندرون قرمز/ بلک

این نوع فیلودندرون ها هم از نوع بالارونده هاست که توانایی رشد تا 6 متر را دارند. برگ های این گیاه مقداری از دیگر انواع آن متفاوت است و چیزی که آنرا از سایرین متفاوت می کند رنگ قرمز متمایل به قهوه ای آن است. ساقه های بنفش متمایل به قرمز آن به همراه برگ های پیکانی شکلش، ظاهری زیبا و متفاوتی به آن داده است.

روش های نگهداری و پرورش گل فیلودندرون

مراقبت از فیلودندرون به دلیل آنکه این گیاه می تواند خودش را با هر شرایطی در فضای داخلی و بسته هماهنگ کند، راحت و بی دردسر است. این گیاه می تواند به خوبی در طول سال رشد کند و محل قرارگیری آن بهتر است در کنار پنجره های غربی و جنوب شرقی باشد.

نوردهی

فیلودندرون در شرایط نور متوسط و غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکند. برگ های قدیمی تر آن به مرور زرد می شوند. اما باید متوجه این مسئله باشید که تابش مستقیم نور خورشید به آن میتواند باعث آسیب و زرد شدن تعداد زیادی از برگ های آن شود.فیلودندرون ها نور کم را هم تحمل می کنند، ولی اگر تغییر نامتعارفی را در ساقه های آن مشاهده کردید، بهتر است گیاه را به محلی پر نورتر منتقل کنید.

آبیاری گیاه

خاک گیاه را در صورت خشک بودن مرطوب نگه دارید. آبیاری بیش از اندازه منجر به پوسیدگی آن می شود. در صورت آبیاری نامناسب ، برگ های آن قهوه ای رنگ شده و به مرور ریزش برگ های آن شروع می شود. برگ های سست آن را بعد از اصلاح آبیاری آن، احیا کنید.

دمای مورد نیاز

مناسب ترین دما برای آن در طول روز بین 21 تا 27 درجه سانتی گراد و حوالی شب تا 15 درجه سانتی گراد باید باشد.

مسمومیت در حیوانات و انسان ها

این گیاه باید از دسترسی مستقیم انسان یا حیوانات به دور باشند. فیلودندرون برگ انجیری برای حیوانات خانگی خطرناک هستند. آگاهی کامل از آفات و بیماری های این دسته از گیاهان سمی ، خطرات ناشی از آنرا برای نگهداری در محیط های بسته و خانگی کاهش می دهد.

آفات و بیماری های درگیرکننده

این گیاه به آسانی دچار بیماری و آفات نمی شود،اما ممکن است با شته ها و کنه های عنکبوتی مواجه شوید. برگ های آسیب دیده را میتوانید با کمک محلول اتانول شست و شو دهید. برگ های گیاه را با محلول آب و صابون کاملا شسته شود.

نکات کاربردی دیگر

فیلودندرون ها گیاهان مناطق گرمسیری هستند و رطوبت دوست هستند و فراهم کردن شرایط آب و هوایی مناسب، به رشد آن کمک خواهد کرد. این گیاه حتی رطوبت پایین را هم تحمل میکند اما رطوبت به رشد سریع آن کمک میکند. برگ های قهوه ای نشان از نرسدن رطوبت کافی به گیاه است. سعی کنید به طور منظم با پارچه مرطوب گرد و غبار را از روی آن پاک کنید تا گیاه به خوبی نفس بکشد.

  • reza parvin
  • اسفند 26, 1400
  • 1027 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!