نیلوفر آبی

درمیان تمامی گل های دنیا شاید هیچی گلی را نتوانید بیابید که به مانند گل نیلوفر آبی، پر از رمز و راز باشد و داستان های زیادی درباره آن گفته شود؛ این گل زیبا پر از راز و رمز و داستان های قشنگ است، تقریبا می توان گفت در تمامی فرهنگ های باستانی رد پایی از این گل زیبا یافت می شود و هر کدام برای راز گل نیلوفر آبی داستان مختص به خود را روایت می کنند، در کشور هایی مانند هند، گل نیلوفر را بسیار مقدس می دانند و حتی در مراسم های مذهبی از آن استفاده می کنند.

گل نیلوفر آبی گلی آبی است و در میان گل و لای کف رودخانه و یا مرداب ها رشد می کند، اما بر خلاف محل زندگی خشن و زشتی که دارد، خود این گیاه زیبایی محصور کننده ای دارد و هنگامی که گل می دهد زیبایی آن دو چندان می شود. این گل زیبا نمایان گر ایستادگی و مقاومت است و نشان می دهد که محل تولد و رویش مهم نیست بلکه نطفه و درون هر انسانی نشان دهنده آن است که در آینده چه خواهد شد و ثمره آن چیست، در واقع انسانیت ذاتی است و هر کس که به ان برسد حتی اگر در شرایط نامناسبی هم رشد کرده باشد باز هم آن انسانیت را دارد، که در آخر به مانند گلی زیبا نمایان می شود و سرشت آدمی را زیبا میسازد.

گل نیلوفر در مصر باستان

شاید بگویند که زادگاه گل نیلوفر مصر میباشد اما به صورت دقیق از زادگاه اصلی این گل زیبا اطلاعات موثقی موجود نمی باشد، اما ما طبق گفته ها با مصر شروع می کنیم.

در مصر باستان گل نیلوفر یا سوسن شرقی نمادی بسیار مهم بوده است . همچنین نمادی سلطنتی به شمار می رفته است و از آن به عنوان نشانه باروری و تولد دوباره یاد می کرده اند. در اسطوره های مصر روایت شده است که خدای مصر باستان از این گل روییده است و آن را مظهر ایزیس مینامند(مظهر باروری و پاکی و بکارت).

نیلوفر آبی

در یونان باستان گل نیلوفر نمادی از انسان کامل به شمار می رفته است زیرا بدون ناپاکی ها از اب گل آلود خارج می شود، و همچنین آن را نمادی از نجابت می خواندند زیرا بر خلاف این که از آب گل آلود و لجن زار بیرون می آمده است اما ناپاکی را به خود نمی گرفته است.

در ایران هم این گل جایگاه و ارج و قرب بالایی داشته است و از آن در بسیاری از نقش و نگار ها استفاده شده است از تخت جمشید گرفته تا تیسفون و ظرف و ظروف ها و ابزار آلات جنگی نماد گل نیلوفر دیده شده است، بنابراین می توان راز گل نیلوفر آبی در بین تمامی کشور هایی که رد طولانی در تاریخ دارند و ریشه دار هستند مهم بوده است و هنوز هم داستان های آن دهن به دهن می چرخد.

* ارتفاع گیاه نیلوفر آبی می تواند به 49 اینچ (124 سانتی متر) برسد، اما به صورت افقی (از نظر پهنا) 305 سانتی متر گسترش می یابد.

* قطر یک گل نیلوفر آبی 20 سانتی متر است.

* رنگ گل نیلوفر آبی، صورتی یا سفید است. گلبرگ های آن شکلی مانند خنجر دارند. این گل ها به صورت چند لایه قرار گرفته اند. گل نیلوفر آبی چند سانتی متر در بالای آب بیرون زده است. این گل به واسطه بوی خوش اش نیز معروف است.

* گل نیلوفر آبی هنگام صبح باز می شود و شب ها بسته می شود. در مصر باستان به خاطر همین رفتار که نشانه ای از آغاز و پایان روز بوده نماد خورشید، تولد دوباره و آفرینش محسوب می شده.

* گیاه نیلوفر آبی از ریزوم (ساقه زیرزمینی ریشه مانند) استفاده می کند تا خودش را به زمینی با کف لجن یا شنی متصل کند.

* شکل برگ های نیلوفر آبی شبیه به پارو است. طول این برگ ها به 50 سانتی متر (20 اینچ) می رسد.

* برخی از برگ ها زیر آب فرو رفته اند، در حالی که بقیه بر روی سطح آب شناور می مانند. برگ ها بخش های پر از هوایی (در داخل بافت ها) دارند که باعث شناوری آنها می شود.

* دانه گیاه نیلوفر آبی در غلاف دایره ای شکل واقع در مرکز گل تولید می شود.

* دانه می تواند برای مدت زمانی طولانی دوام بیاورد و توانایی جوانه زدن خود را حفظ کند. نوعی دانه نیلوفر آبی می تواند پس از 1300 سال نهفتگی به گیاه تبدیل شود.

  • reza parvin
  • تیر 21, 1401
  • 1851 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!