بهترین کود دامی؟

از زمان های بسیار قدیم ، مردم از زباله های حیوانی برای بهبود حاصلخیزی خاک و رشد گیاهان به صورت ارگانیک و بدون مواد شیمیایی استفاده می کردند. با این حال ، همه کودها برای گیاهان مناسب نیستند و مواردی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و قبل از شروع کود دهی در باغ خود در نظر بگیرید.

اگر به عنوان مثال ، خاک شما از نظر بیولوژیکی فعال است ، به این معنی که میکروب کافی دارد ، در صورت استفاده صحیح از کود ، کودی سریع و موثر ایجاد می کند.

روش های مختلفی برای پردازش و استفاده از کود دامی وجود دارد تا از آسیب رسیدن به گیاهان خود جلوگیری کنید. اگر خاک شما حاوی علف کش یا سمومی باشد که باعث کاهش جمعیت میکروب ها شود ، افزودن کود نتایج مطلوبی نخواهد داشت و می تواند اثرات منفی داشته باشد.

در بعضی موارد ، کود به خودی خود ممکن است توسط باکتری های مضر آلوده شود ، یا ممکن است حاوی بقایای سموم دفع آفات و علف کش ها باشد زیرا این مواد شیمیایی روی حیوان تولید کننده آن یا مواد غذایی حیوان مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین باید در نظر بگیرید که از کدام کود حیوانی استفاده کنید ، زیرا بعضی از آنها در کاربردهای خاص موثرتر از بقیه هستند.

توصیه های عمومی

همیشه بهتر است قبل از استفاده از کود دامی ، خاک خود را آزمایش کنید. خودتان می توانید با استفاده از یک کیت سنجش خاک که در فروشگاه ها موجود می باشد خاک را تست کنید یا می توانید برای آزمایش آن با آزمایشگاههای جهاد کشاورزی شهرستان خود تماس بگیرید

این آزمایش برای اندازه گیری فعالیت میکروبی در خاک می باشد زیرا میکروب ها برای تعامل با کود مورد نیاز هستند.

 

کرم های خاکی شاخص خوبی برای سلامت خاک و فعالیت میکروبی هستند. اگر نمی خواهید آزمایش خاک انجام دهید ، می توانید تعداد کرم های خاکی موجود در 30 سانتیمتر مکعب از خاک خود را حساب کنید. اگر حداقل ده عدد کرم وجود دارد ، خاک شما مناسب می باشد.

توجه داشته باشید برخی کودها مانند فضولات طیور دارای مقدار زیادی نیتروژن هستند. افزودن آنها به خاکی که از قبل دارای مقادیر زیادی نیتروژن است می تواند به گیاهان شما آسیب برساند.

از مصرف کود دامی تازه در گیاهان خودداری کنید ، به خصوص اگر مقدار ازت آن زیاد باشد. این نه تنها ممکن است به گیاهان آسیب برساند ، بلکه می تواند آنها را با باکتری های خطرناک آلوده کند

بهترین کود دامی برای استفاده در باغ چیست؟

هنگام انتخاب کود برای باغ خود ، ابتدا باید منبع آن را در نظر بگیرید. حیوانات مختلف رژیم های مختلف و سیستم هضم مختلف دارند ، بنابراین مواد زائد آنها نیز متفاوت است. برخی از کودهای خوب را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

کود مرغی

ادرار پرندگان با مدفوع آنها مخلوط می شود. به همین دلیل کود آنها حاوی مقدار زیادی نیتروژن است و آن را به گزینه ای ضعیف برای استفاده مستقیم روی گیاهان تبدیل می کند. با این حال ، حاوی مقدار مناسبی از سه ماده مغذی ضروری ازت ، فسفر و پتاسیم است که گزینه خوبی برای کمپوست می باشد.

کود اسب

این کود گزینه مناسبی برای باغ شما قبل از کاشت نمی باشد. مدفوع اسب می تواند حاوی دانه های زیادی از علف های هرز باشد که اسب ها به طور کامل هضم نمی کنند ، بنابراین اگر کود تازه اسب را دفن کنید ممکن است در نهایت با یک باغ علف هرز مواجه شوید. با این حال ، سطح خوبی از نیتروژن و پتاسیم دارد و گزینه مناسبی برای کمپوست است.  

کود گوسفندی

قدیمی ها اغلب مدفوع گوسفند را به مواد دیگر ترجیح می دادند. این ترکیب خوبی از نیتروژن ، فسفر ، و پتاسیم است و یک انتخاب عالی برای کمپوست است.

کود گاوی

این کود همان چیزی است که اکثر مردم از آن بعنوان کود مخصوص باغبانی یاد می کنند. فروشگاه های لوازم باغبانی معمولاً مخلوط کود گاوی را به فروش می رسانند. برخی از مخلوط های آلی خاک گلدان و باغبانی مقدار قابل توجهی کود گاوی دارند.

کود گاو همچنین مخلوط مناسب و متعادلی از نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را فراهم می کند. با این حال شما نباید از کودهای تازه برای گیاهان به ویژه گیاهان خوراکی که برای مصرف انسان در نظر گرفته شده ، استفاده کنید. باکتری کشنده E. coli از کود تازه گاو به انسان سرایت می کند.

کود خرگوش

اگرچه همه صاحب خرگوش نیستند و یا به منبعی دسترسی ندارند که بتواند این کود طبیعی را به مقدار زیاد تأمین کند ، کود خرگوش تقویت کننده خوبی برای حاصلخیزی خاک است. در واقع ، بسیاری حتی آن را به عنوان بهترین کود حیوانی برای گیاهان نام می برند.

کود خرگوش دو برابر کود مرغ و چهار برابر کود اسب و گاو از نظر مواد مغذی غنی است. همچنین به اندازه سایر مواد زائد حیوانی بدبو نیست. علاوه بر این ، کود خرگوش از معدود کودهایی است که می توانید بدون سوزاندن گیاهان از آنها تازه استفاده کنید.

  • reza parvin
  • خرداد 18, 1400
  • 1576 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!