amazon rainforest

در این مقاله به چندتا از گیاهان شگفت انگیز آمازون اشاره شده امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید

کاسیا گراندیس

کاسیا که به درخت دوش صورتی معروف است،ارتفاع آن به 30 متر هم می رسد. برگ های آن از برگچه های مایل به سبز تشکیل شده و گلهای آن صورتی رنگ است.

این درخت میوه هایی دارد که مانند لوبیا در داخل یک غلاف رشد می کنند. از میوه آن شیره شیرینی تولید می شود که در صنعت داروسازی هم از آن استفاده می شود.

Cupuaçu

این درخت بومی آمازون است و ارتفاع آن تا 20 متر می رسد . میوه ی این درخت نیز با همین نام شناخته می شود . میوه کوپوآکو میوه ملی برزیل است که بزرگترین تولید کننده آن در جهان است . کوپوآکو ظاهری بیضی شکل و وزنی حدود یک تا دو کیلو گرم دارد . 

این میوه ی قهوه ای رنگ تا حدود ۲۵ سانتیمتر طول دارد. پوسته ی بیرونی این میوه سخت است و گوشت داخل آن سفیدرنگ و معطر است. معمولا عطر این میوه ترکیبی از شکلات، آناناس، موز و گلابی توصیف می شود.

میوه ی کوپوآکو بسیار مغذی و عالی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این درخت به صورت تجاری کشت می شود و میوه ی آن نیز برای تهیه محصولات غذایی مختلفی کاربرد دارد. همچنین در ترکیبات آرایشی مانند لوسیون بدن، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کوپوآکو سیستم امنی بدن را تقویت و از بیماری جلوگیری می کند . 

Walking Palm

از نظر ظاهری ارتفاع آن می تواند به حدود 25 متر هم برسد. اگر به قسمت پائینی و انتهائی این درخت در تصاویر نگاه کنید ریشه هایش را خواهید دید که شبیه به پاهایی مستحکم از خاک سر بیرون آورده اند.

برخی می گویند ریشه های این درخت به دلیل روئیدن آن ها در باطلاق در زمان هایی دور به این شکل در آمده اند و دیگران می گویند این درختان تنها در شب حرکت می کنند، یعنی کاملا شبیه به فیلم های ترسناک.

با تغییر فصل و تغییر آب و هوا و اوضاع فیزیکی درخت، این گیاه ریشه هایش را به یکدیگر می پیچد و شروع به حرکت می کند تا در جهت نور حرکت کند. این درخت سالانه حدود 20 متر راه می رود.

Açai Palm

درخت آکای همچون نخلی می ماند که میوه ها در دسته های کوچکی روی آن رشد میکند.

آکای بری میوه ی این درخت است که رنگ بنفش تیره دارد و به نظر میرسد ترکیبی از انگور و بلوبری باشد. این توت از نظر فنی همانند سایر توت ها نیست و شبیه به خانواده ی میوه های آلویی است.

این توت ها به سرعت آب خود را از دست میدهند و 48 ساعت بعد از چیدن شروع به تخمیر شدن میکنند حتی اگر از انها در یخچال نگه داری شود. بنابراین به ندرت میوه ی تازه آن را خواهید دید و معمولا به شکل خشک شده در بازار عرضه میشود.

توت آکای در مقایسه با بلوبری دارای پروتئین، آهن و ویتامین بیشتری است.

Tangarana

درخت تاگارانا درختی آشنا برای بازدیدکنندگان آمازون می باشد. نکته جالبی که در رابطه با این درخت می توان به آن اشاره کرد تعامل آنها با مورچه هاست. به طوری که آنها از شیره شیرین و مغذی درخت تغذیه می کنند و لانه های خود را نزدیک آن می سازند و در عوض هر زمان درخت مورد حمله قرار گرفت، مورچه ها برای دفاع از آن به دشمن هجوم می برند.

در طبیعت، درخت لاستیک تا ارتفاع 30 متر رشد می کند و می تواند تا 100 سال زندگی کند. معروف ترین ویژگی آن شیره شیری رنگ است که به لاتکس معروف است، وقتی تکه ای از پوست درخت جدا می شود، آزادانه از درخت جاری می شود. درخت لاستیک که به آن چوب لاستیکی نیز گفته می شود، پس از رسیدن به سن تقریباً شش سالگی، می توان از آن برای برداشت لاتکس استفاده کرد. به منظور تکثیر، میوه چوب لاستیکی پس از رسیدن باز می‌شود و دانه‌های فراوان خود را در ناحیه‌ای به فاصله 30 متری درخت پراکنده می‌کند.

این درخت بومی جنگل‌های بارانی در منطقه آمازون در آمریکای جنوبی است. این درختان عموماً در جنگل‌های مرطوب کم ارتفاع، تالاب‌ها، مناطق ساحلی، شکاف‌های جنگلی یافت می‌شوند. این درخت سریع رشد می کند، شکاف در تاج پوشش خود را ثابت می کند. امروزه، لاستیک طبیعی تجاری شده را می توان در بسیاری از مناطق آسیای جنوب شرقی و غرب آفریقا نیز یافت.

اولین بار توسط اولمک‌ها، مایاها و آزتک‌های باستانی کشف شد، شیره لاتکس درخت لاستیک زمانی برای ساختن توپ‌های لاستیکی، لباس‌های ضدآب و حتی برای ساختن کفش‌های خانگی استفاده می‌شد. امروزه شیره لاتکس درخت لاستیک در فرآوری مدرن لاستیک استفاده می شود و اغلب منبع درآمد قابل توجهی برای جمعیت های بومی است.

درخت آناتو ، گیاهی همیشه سبز از خانواده بیکساسه میباشد که بومی آمریکای جنوبی میباشد.
صرف نظراز این  که این درخت گلهای زیبایی دارد و از نظر زینتی بسیار مورد توجه است، دانه های آن برای رنگ دهی و طعم دادن به غذا ها در آمریکا مورد استفاده قرار میگیرند.
کاشف این درخت، فردی اسپانیایی به نام فرانسیسکو ارلانا در قرن 16 بوده است.
این گیاه توسط اسپانیایی ها در قرن 17 به جنوب شرقی آسیا معرفی شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

نام دیگر این گیاه درخت رژلب میباشد ،زیرا سرخپوستهای آمریکا برای نقاشی روی بدن و به عنوان رژ لب نیز از این گیاه استفاده میکردند.

 این درخترشدی متوسط داشته و ارتفاعی بین 3 تا 10 متر دارد. برگها بیضی شکل بوده و رگه هایی مایل به قرمز دارند ، این برگها بین 8 تا 20 سانتیمتر طول و بین 5 تا 14 سانتیمتر عرض دارند.

گلها بسیار جذاب بوده و فصل شکوفایی آنها از اواخر تابستان تا پاییز میباشد . رنگ گلها سفید و یا صورتی بوده و برای زنبورهای عسل بسیار جذاب هستند و بین 4 تا 6 سانتیمتر قطر دارند.

میوه این گیاه قلبی شکل بوده ، از وسط باز میشود رنگ آن قرمز مایل به زرد، قهوه ای میباشد. سطح میوه از مو پوشیده شده و قابل خوردن نیست. وقتی که برسد از وسط باز میشود و حاوی تعدادی دانه گوشتی و قرمز رنگ است. میوه حاوی پالپی قرمز نارنجی و سمی است. دانه های این گیاه بسیار سخت بوده و عطر مختصری دارند.

گل لب این گیاه عجیب و غریب ممکن است به نظر کار نرم افزار ویرایش عکس باشد اما می توان به شما اطمینان داد که این لبهای بوسه مانند طبیعی هستند.

گل لب با نام علمی “Psychotria elata” یک درخت استوایی است که در جنگل های بارانی کشورهای مرکزی و جنوبی آمریکا مانند کلمبیا، کاستاریکا، پاناما و اکوادور یافت می شود. این گیاه به شکل فعلی خود به منظور جذب گرده گرها از جمله پرندگان و پروانه ها تکامل یافته است. این گل فوق العاده متاسفانه به علت جنگل زدایی کنترل نشده در کشورهای بومی خود در معرض خطر قرار گرفته است.

این گیاه به دلیل گل های بوسه مانند آن به خصوص در اینترنت بسیار معروف است. گلهای قرمز خیره کننده آن قبل از رشد کامل به رنگ سفید می باشد و به تدریج به رنگ قرمز در می آیند. گل بوسه گیاهی رطوبت دوست می باشد ولی با آب و هوای معتدل نیز سازگار می باشد.

شرایط رشد گل لب های داغ بسیار دشوار است و شرایط کشت بسیار ویژه ای دارد. این گیاه در آمریکای مرکزی مخصوص هدیه دادن می باشد. این گل همچنین بین عشاق طرفداران بسیاری دارد بخصوص در روز ولنتاین .

برچسب‌ها:,
  • reza parvin
  • تیر 19, 1401
  • 1622 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!